دوشنبه ١٨ آذر ١٣٩٨
 


شماره خبر :٥٤٥٦٧٦   تاریخ انتشار خبر : يکشنبه ٣ آذر ١٣٩٨    ا  ٠٨:١٨
 
هفته بسیج گرامی باد



بسیج واژه ای آشناست. بسیج و حزب الله، از واژگان مقدسی است که هم در مرحله آغازین قیام و هم پس از استقرار نظام مورد تاکید امام بوده است. ایشان فرمود: بسیج لشکر مخلص خدا و مدرسه عشق است. به حق بسیج و بسیجیانند که کشور را از بحرانها نجات میدهند. و باید بسیجی ماند.


سیمای بسیج و فرهنگ بسیجی

بسیجی بانگ بلند بیداری است و باب رهایی، بلای جان استکبار است و برج استوار دیدبانی.

بسیجی، بلبل خوشخوان گلزار جبهه هاست و باران معنویت در کویر رفاه گرایی.

بسیجی بهار آفرین چهار فصل آزادی است و برق خشم الهی برتارک تاریک فکران مزدور و مدعی روشنفکری. بسیجی برکه غیرت دینی است و برف سپید بامدادی برهربام و بر زن و شهر و دیار اسلامی.

بازوانش بوسه گاه روح خداست و بلندای قامتش بازوی امن بندگان الهی.

بهارش جاودان، برق سلاحش درخشان و بانگ تکبیرش بلندترباد.

بسیج، سرو بلند باغ پیروزی است و ستاره سهیل سحرهای ستم سوزی.

بسیج ستاره سماواتیان در زمین است. و صاعقه مرگ ستمگران زمان، سلاح رهایی محرومان است و سوهان روح مستکبران، سنگرنشین سفره هفت سین باصفای آزادی است. مرد سنگر و سجاده و سپیده و سبزه و سرخ رویی و ستمسوزی.

سلاحش با مهابت.

سرودش پرطنین و ساحل دیدار مولایش مهدی موعود نزدیک تر باد.


بسیج در نگاه امام و رهبری

بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین حدیث عشق می دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سرداده اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی نشانی گرفته اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را که همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده اند.

من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدامی خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیاافتخارم این است که خود بسیجی ام...


کارکردهای بسیج

جوامع بزرگی همچون ایران که از تعدد و تکثر اقوام و نژادها و گستره سرزمینی وسیع با خرده فرهنگهای متعدد برخوردارند با دو ضرورت توأمان مواجهند؛ اول حفظ خرده فرهنگهای محلی (فولکلور) به منظور بقای میراث فرهنگهای قومی و محلی و مصون ماندن از بحران هویت نسلهای آینده و دوم ایجاد همبستگی ملی و وحدت میان فرهنگها، قومیت و نژادهای مختلف زیر پرچم و ملیت واحد. دامنه بسیج از ابتدای تأسیس آن تا کنون همه اقوام و نژادها و زبانهای محلی مختلف در سراسر ایران اسلامی را دربر گرفته و همواره عضویت در بسیج و بخشهای مختلف ساختار آن مجرا و کانالی برای اتصال قومیتها و اقلیتها به بدنه حاکمیت ملی کشور بوده است ضمن آنکه برنامه های بسیج با ویژگی های خاص آن برای هر محل و هر قومیت، فرصتی برای تجدید حیات و بقای فرهنگهای بومی و محلی بوده اند.

در کنار این کارکرد مثبت، ظرفیت وحدت بخشی و ایجاد انسجام ملی و هماهنگی و همکاری میان خرده فرهنگها و قومیتها در بسیج در حدی بسیار بالا موجود است و هر سال در مناسبتهای مختلف و وقایع مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سالهای گذشته بارها بسیج میقات ایرانیان مسلمان از نقاط مختلف کشور و با زبانها و فرهنگهای مختلف بوده است.


بسیج و مسجد

در انقلاب بزرگ اسلامی مساجد محور مبارزه بر علیه رژیم طاغوت بود و بعد از انقلاب در زمان جنگ تحمیلی نیز یکی از مهم ترین پایگاه های اعزام نیرو و پشتیبانی از جبهه های نبرد؛ مساجد بوده اند.

پس از دوران دفاع مقدس بعضی بر این عقیده بودند که با تشکیل اقشار بسیج مانند بسیج دانشجویی، دانش آموزی، کارمندان و... شاید اهمیت مسجد به عنوان پایگاه فعالیت بسیج کمرنگ شده و بسیج مستقر در مساجد کارایی کمتری پیدا کرده باشد.

اما سخن امام خمینی(ره) که فرمود: «مساجد پایگاه اصلی بسیج است.» نشان داد که با وجود اهمیت بسیار زیاد دیگر اقشار بسیج مانند بسیج طلاب و دانشجویی و... مساجد کماکان محوری ترین پایگاه برای دفاع از انقلاب و بهترین محل تجمع برای بسیجیان که پیش قراولان دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند می باشند.


آسیب های فرهنگ بسیجی

تعبیر حضرت امام(ره) این است که «اگر در کشوری نوای خوش تفکر بسیجی طنین انداز بشود، چنین کشوری در مقابل جهانخواران بیمه می شود». الآن ببینید ما در حوزه سیاست، توانستیم دست رد بر سینه جهانخواران بزنیم. اما در حوزه اقتصاد، فرهنگ و در بسیاری از مسائل اجتماعی، متأسفانه کمتر توفیق داشته ایم. چرا؟ چون به تعبیر حضرت امام(ره)، نوای خوش تفکر بسیجی در این عرصه ها بر کشور حاکم نشده است.

حقیقت مطلب این است که خلأ جدی نبود تفکر بسیجی در بین بسیاری از مسئولان فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و حتی سیاسی ما احساس می شود. اگر «تفکر بسیجی» در بین حاکمان جامعه ما ساری و جاری بود، قطعاً مشکلات جامعه ما بسیار کمتر بود و قدرت و نفوذ و تأثیرگذاری ما بر مناسبات جهانی، بسیار بیشتر بود.


بسیج و بسیجی در شعر و ادب

بسیج عطری است آسمانی که از جوانه های تراوش می شود و پایگاهی است برای مُشت های گره شده.

بسیج حنجره ای است سوزان بر ای سرودن حماسه های سترگ و خورشیدی است تابناک برای شب های سرد و تاریک و وحشت زا.

بسیج سپاهی است مسلّح به ایمان و مجهّز به عشق و ریسمانی است برای بالا رفتن از شانه های خیس آسمان.

بسیج لشگر حسین مظلوم است در روز عاشورا و رگبار اللّه اکبر و فریاد تکبیرها.

بسیج میعادگاهی است برای کبوتران سرخ دلی که دل هایشان برای پرواز در اوج می تپد و بسیجی همان کبوتر سرخ دل است.

بسیجی چکیده عشق است و نماد غیرت. سمبل تعصب است و پاسدار مکتب


ویژگی های یاوران و بسیجیان راستین اسلام

عشق به خدا، عشق به همه زیبایی ها و همه ارزش های اعتقادی، اخلاقی و عملی، و نیز دشمنی با همه زشتیها و ضد ارزش هاست. دوستی با خدا، دوستی با همه دوستان خداوند متعال و دشمنی با همه دشمنان اوست. بسیج لشکر مخلص خداست.

اینک برای آشنا شدن با ویژگی های یاوران راستین اسلام، از قرآن به عنوان متن و از کلام امام خمینی قدس سره به عنوان شرح بهره می جوییم؛ امّا پیش از آن، توجّه به این نکته ضروری است که از نگاه امام خمینی قدس سرهبسیجیان، مصداق کامل یاوران راستین اسلام در این مقطع از تاریخ اند:

اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدّس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهند بود؟

بلکه از دیدگاه امام، یاوران راستین اسلام در همه اعصار، بسیجی اند و در قالب مشخّصات و تفکر بسیجی تشکل یافته اند:

بسیج، لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان، از اولین و آخرین، امضا نموده اند. با این مقدمه، به شرحِ اجمالی برجسته ترین ویژگی های یاوران راستین اسلام یا به تعبیر امام قدس سره، بسیجیان، از نگاه قرآن می پردازیم:


یک. محبّت خدا

نخستین ویژگی مدافعان راستین ارزش های دینی، محبّت خداست.

قرآن، درباره این ویژگی می فرماید: یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونَهُ. [خداوند]، آنان را دوست دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند.

امام خمینی قدس سره درباره این ویژگی می فرماید:

بسیج، شجره طیبه و درخت تناور و پُر ثمری است که شکوفه های آن، بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد. بسیج، مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده اند.

و از آنجا که عشق و محبّت، فرعِ معرفت و آگاهی است، آگاهیه ای دینی، مقدمه رسیدن بسیجی به برجسته ترین ویژگی های مدافعان راستین ارزش های دینی است و از این رو، برنامه ریزی برای تقویت آگاهیهای دینی بسیج، از اهمّیت فوق العاده ای برخوردار است.

امام قدس سره برای تقویت آگاهی های دینی بسیج، ضمن توصیه به تشکل های بسیج دانشجویی و طلّاب، حوزه و دانشگاه را مسئول تقویت مبانی اعتقادی و آگاهی های دینی بسیجیان می داند:

امروز، یکی از ضروری ترین تشکل ها، بسیج دانشجو و طلبه است. طلّاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاهها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی ام در این مراکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر «نه شرقی و نه غربی» باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلّی بیشتر به اتّحاد و یگانگی احتیاج دارند. فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی امریکا و شوروی در آن دو محلّ حسّاس نفوذ کنند. تنها با بسیج است که این مهم انجام می پذیرد و مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده این دو پایگاه علمی است. حوزه علمیه و دانشگاه، باید چارچوب های اصیل اسلام ناب محمّدی را در اختیار تمامی اعضای بسیج قرار دهند.


دو. فروتنی و سرافرازی

عشق به خدا، عشق به همه زیبایی ها و همه ارزش های اعتقادی، اخلاقی و عملی، و نیز دشمنی با همه زشتیها و ضد ارزش هاست. دوستی با خدا، دوستی با همه دوستان خداوند متعال و دشمنی با همه دشمنان اوست.

تولّا و تبرّا نخستین شاخه محبّت حقیقی نسبت به حضرت حق تعالی است. انسان نمی تواند خدا را دوست داشته باشد و دوستان خدا و ارزش های الهی را دوست نداشته باشد و دشمنان خدا و ضدّ ارزش ها را دشمن ندارد.

بر این اساس، یاوران راستین اسلام از نگاه قرآن با دوستان خدا که اهل ایمان اند، فروتن و مهربان اند و در برابر دشمنان خدا که کفّار نامیده می شوند سرفراز و قاطع: أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرِینَ. در برابر مؤمنان، فروتن و در برابر کفّار، سرافرازند.

امام خمینی قدس سره برای سرفرازی در برابر دشمنان خدا، پیروان اسلام ناب را به آشنایی به فنون نظامی و دفاعی توصیه می فرماید:

ملّتی که در خطّ اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله و مخالف با استکبار و پول پرستی و تحجّر گرایی و مقدّس نمایی است، باید همه افرادش بسیجی باشند و فنون نظامی و دفاعی لازم را بدانند؛ چرا که در هنگامه خطر، ملّتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن، آمادگی لازم رزمی را داشته باشد.


سه. جهاد در راه خدا

سومین ویژگی یاوران راستین اسلام که نشانه دیگری از ایمان و محبّت حقیقی به خداوند متعال، و دوستی با دوستان او و دشمنی با دشمنان اوست، جهاد در راه خداست:

یجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ. در راه خدا جهاد می کنند.

جهاد در راه خدا، در واقع به معنای به کارگیری همه توان در پیکار با همه ضد ارزش های اعتقادی، اخلاقی و عملی با هدف ایجاد حکومت بزرگ اسلامی و در جهت رشد و تکامل جامعه انسانی است.

امام خمینی قدس سره، نه تنها بسیجیان ایران، بلکه بسیجیان جهان اسلام را به آماده شدن برای چنین جهادی توصیه می کند: باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است؛ چرا که بسیج، منحصر به ایران اسلامی نیست. باید هسته های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.


چهار. مقاومت در برابر تهاجم تبلیغاتی

چهارمین و آخرین خصوصیات برجسته بسیجیان راستین که نشانه دیگری از محبّت آنان به خدا و ارزشهای دینی است نهراسیدن از دشمنان و عقب نشینی نکردن در برابر تهاجم تبلیغاتی آنان است: وَ لا یخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ. و از سرزنش هیچ ملامت گری نمی هراسند.

تهاجم تبلیغاتی، مقدّمه نبرد تسلیحاتی است. کسی که در جنگ تبلیغاتی عقب نشینی می کند، بی تردید نمی تواند در صحنه نبرد مسلّحانه، مدافع اسلام و ارزش های دینی باشد.

منبع: hawzah.net

 
امتیازدهی
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 





Planets